tirsdag 29. mars 2011

Strategi for sosiale medier

Når de sosiale mediene først så dagslys for 4-5 år siden var det få virksomheter som tok det alvorlig, og så godt som ingen som brukte tid og ressurser på å legge en strategi for sosiale medier. Dette var fordi det var ungdom som først tok spesielt facebook til sitt bryst og brukte dette som en plattform for å holde kontakt med venner og legge ut private bilder fra fester og ferier, noe som gjorde at de voksene i virksomheter hadde et useriøst inntrykk av facebook. Dette gjorde at selv om det var ganske tydelig nytte av å involvere seg, var det få som ville bli assosiert med dette mediet. Idag er det et must for større virksomheter og være tilstede på sosiale medier. Man kan like dem på facebook, følge dem på twitter eller lese bloggene deres.
I dette blogginnlegget skal vi først gå igjennom funksjonene til de forskjellige sosiale mediene, så drøfte suksesskriterier og fallgruver for en virksomhets bruk av disse, og til slutt vil vi vise et eksempel på en virksomhets bruk av sosiale medier.



Facebook

Facebook er det største og mest kjente sosiale mediet. Facebook ble tilgjengelig i Norge for alle mailadresser 26.september 2006 og har i dag 1 500 000 norske bruker og 600 000 000 på verdensbasis! På facebook har brukerne egene profiler hvor de har så mye personlig informasjon de vil, bilder av seg selv, interesser og venner. Det er også mulig å starte grupper og fansider, for å samle brukere med en felles interesse. Denne siste muligheten er den som er mest aktuell for virksomheter, om jeg liker en virksomhet på facebook vil det disse legger på sin "vegg" komme opp på min "home" side hvor nyheter og innlegg fra mine venner og tilhengersider er listet. Facebook har mange forskjellige funksjoner. En virksomhet har muligheten til å skrive nyheter i tekst til sine tilhengere eller mer rik informasjon som en video, et bilde eller en link til en nettside eller blogg. Når virksomheten har postet et innlegg har tilhengerne mulighet til å gi offentlig tilbakemelding ved å kommentere eller like innlegget, eller de kan gi en privat tilbakemelding med en personlig melding.
Facebook er altså et sted hvor virksomheter kan dele informasjon om virksomheten og produkter, drive kundeservice, bygge omdømme og få tips og tilbakemelding fra kunder og andre virksomheter.


Twitter

Twitter er en amerikansk microbloggingtjeneste. Siden det er dedikert et helt innlegg til det tidligere vil jeg fatte meg kort. Virksomheter kan følge andre og selv ha følgere som får deres kvitringer. Dette gir mye av de samme mulighetene som på facebook, med noen forskjeller. Det er litt forskjell på målgruppene på facebook og twitter. Noen vil nok påstå at det er litt høyere kunnskapsnivå på twitter, og at tilbakemeldingen og svar på spørsmål er mer verdifull herifra.


Blogg

Ordet blogg er satt sammen av de engelske ordene "web" og "logg". Blogg er en type nettsted eller en del av et nettsted hvor en person eller et fåtall mennesker skriver om ting som opptar dem. Blogger kan omhandle alt fra sminke til fiske, men er også blitt vanlig å bruke av virksomheter for å informere om produkter, kampanjer, om virksomheten og om andre ting som påvirker virksomheten eller deres kunder. Det som gjør blogg til et sosialt medie er at det som oftest er mulig for alle å kommentere blogginnlegg og det er vanlig å dele linker til egen og andres blogg.


Suksesskriterier og fallgruver

Det er selvfølgelig mange forskjellige teorier om hva som er beste praksis ved bruk av sosiale medier for en virksomhet, men det er endel tommelfingerregler de fleste er enig i.
Suksesskriterer:
  • Få mange tilhengere uten å mase, men ved å være kreativ.
  • Bruke mediet til å generere idèer, få tilbakemelding og kommunisere med kundene.
  • Ha oversikt over trender hos målgruppen og konkurrenters aktivitet.
  • Oppdatere gjevnlig med saklige og godt formulert innlegg, ikke spam!
  • Bruke mediene til bedre virksomhetens omdømme og til å bygge merkevare.
  • Involvere brukerne og gi de følesen av å ha noe å si for virksomhetens drift.
Kommentar til suksesskriterier: For at en virksomhet skal ha maksimalt utbytte av et sosialt medie er det essensielt at de får seg mange tilhengere, enten det er "likes" på facebook, "Followers"eller følgere på bloggen. Selv om det er ideelt å ha mange tilhengere, er det veldig viktig at tilhengerne du har ikke føler at du maser på dem, noe som vil gi dem et negativt syn på virksomheten. Så det gjelder å være kreativ å få folk til å tipse og innvitere venner uten at de føler at de har blitt mast til å gjøre det.
Sosiale medier er ikke en kanal for enveis kommunikasjon hvor virksomheten bare får kommunisert med kunden, men ikke får noe tilbake (Slik som TV, radio og tidsskrifter). På de sosiale mediene har brukerne i stor grad mulighet til interaktivitet. Og virksomhetene har muligheten til å lytte og overvåke det som blir sagt. Flere mener dette er den viktigste funksjonen ved sosiale medier for en virksomhet. Facebook og blogg er nyttige platformer for å få tilbakemelding på virksomheten, produkter og kampanjer, mens twitter fungerer godt som en plass for inspirasjon fra andre dyktige mennesker og innhenting av annen nyttig informasjon. Det at kundeservice er tilgjengelig fra f.eks facebook gjør at kunde føler det er mindre jobb å ta kontakt og at virksomheten møter kunden.
Kunden/brukeren liker å føle at han er med å forandre noe, virksomheter vil ha stor utbytte av å gi kunden denne følelsen, selv om de tikke nødvendigvis trenger å være sant. Dette kan gjøres ved å spørre spørsmål, man vet kunden vil svare det en har tenkt å gjøre.

Fallgruver:
  • Ikke være obs på retningslinjer og lovgivning.
  • Fokusere for mye på salg gjennom sosiale medier.
  • Være inaktiv over lengere perioder.
  • Presse informasjon og reklame på brukere.
  • Legge for mye informasjon på nettet (Konkurrenter kan plukke opp virksomhetshemmeligheter).
Kommentar til fallgruver: Det er fort gjort å bryte retningslinjer og lover for bruk av sosiale medier, om man ikke har gjennomgått dem innledingsvis. Dette kan føre til utestengelse, dårlig publisitet og i noen tilfeller juridiske sanksjoner.
Den vanligste feilen virksomheter gjør er å fokusere for mye på markedsføring og direkte fremming av salg. Dette gjør at brukeren blir lei og virksomheten kan gå glipp av mange av de andre mulighetene sosiale medier byr på.
Det er lurt av virksomheter å legge ut informasjon om seg selv på de sosiale mediene så brukerne kan bli kjent med virksomheten og få innblikk i hva de gjør, men det fins en grense for hvor mye informasjon det er lurt å legge på nett. Det er viktig å huske at konkurrenter også kan lese det som blir skrevet.

Eksempel på bruk av sosiale medier

Eva Bratvold har et eget firma: Eva Bratvold Digital Kompetanse som jobber for det meste innen utdanningssektoren. Vi vil avslutte innlegget med Evas tanker og erfaringer rundt bruk av sosiale medier for hennes firma.
Hovedarbeidsgiverne er Microsoft og TV2.
Bruker sosiale medier aktivt i sin hverdag og har en egen blogg, en Twitter-konto, samtidig som hun blogger for microsoft utdanning og har en Facebook-side for dem.
Bloggen er hennes hovedkommunikasjonskanal ut mot folket som følger. Mellom 5000-8000 er innom bloggen hver måned. Hun syns dette er en grei mengde, siden det er en såpass snever målgruppe. Mange lærere fra videregående skoler er interessert i det Eva skriver i bloggen hennes. Hun bruker Twitter for å annonsere innlegg på bloggen og har ca 1000 følgere og følger ca 1000. Hun mener nøkklen til suksess når det gjelder bruk av sosiale medier er å bruke det aktivt med de rette menneskene. 90 % av følgerene til Eva er lærere, så hun kan lett få svar på spørsmål hun skulle ha om tema innenfor skole. For å få en balanse er det lurt at man er aktive til å svare på andres spørsmål også.
Bloggen har et bestemt tema; ikt-kompetanse, skole, web 2.0 osv. Eva mener det er viktig å være jevnlig ute med nytt stoff. Også veldig viktig å holde seg nøytral og objektive. Når det kommer til skrivemåte, så er det lurt å skrive faglig, men ikke for komplisert. Bruk av video, slideshow og bilder gjør det hele mer leselig. Hun bruker stoffet på bloggen mye i ettertid ved andre anledninger.
Når det gjelder Twitter mener Eva man skal være kritiske på hvem man følger og at man må få en tilhengerskare på 80 - 100 før man får den virkelige effekten og kan forvente svar på eventuelle spørsmål man kommer med.
Og til slutt er vi enige med Evas budskap og sier:
"Tenk over hva du legger ut!"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar