onsdag 16. mars 2011

Hvordan fungerer Twitter?


witter er et av utrolig mange sosiale nettverk der ute. Likevel er det noe unikt og særegent med Twitter som gjør at akkurat dette nettverket har hatt en utrolig vekst, og står som et av de sterkeste varemerkene på internett i dag.

Twitter har satset på en annen måte å formidle hver enkelts budskap på. Der andre sosiale media satser på å stadig legge til nye funksjoner og legge til rette for å stadig legge til mer forskjellig stoff satser Twitter  på å gjøre det enkelt. Det at Twitter har valgt å gå mot strømmen og kjøre en minimalistisk stil til sosialt nettverk å være har nok også vært nøkkelen til Twitters suksess.

Så, hvordan fungerer Twitter ?

Jo, Twitter fungerer slik at man skriver en melding på maks 140 tegn. Denne meldingen blir kalt en tweet . Denne blir så publisert til alle som følger deg som Twitterbruker og kan også legges til en rekke #hashtags  som gjør at folk kan søke på din tweet igjennom temasøk. Alle som er interesserte i dine tweets kan velge å følge disse, det er med andre ord ikke lukkede grupperinger slik man er vant med fra andre nettverk.  Ønsker du for eksempel å skrive om fotball kan det være logisk å legge ved et nummersymbol før #fotball . Ønsker du at noen spesielle brukere skal kobles til din tweet legger man enkelt til en @ foran @brukernavn dette kalles en mention på twitterspråket. Det finnes en direktemeldingstjeneste i twitter som man kan bruke ved å skrive D eller DM i starten av sin tweet og etterfølge dette med brukernavnet. Den siste basisfunksjonen i twitter er retweet. Denne fungere slik at man videretweeter noe man ønsker at de som følger deg skal se som en annen bruker har publisert.

Hvorfor 140 tegn?

Twitter gir brukern kun 140 tegn å råde over. Hvorfor har de valgt å gjøre det slik? Jo, Twitter var opprinnelig utviklet for å møte sms-standarden som er på 140 tegn. Nå har også tegnbegrensningen flere egenskaper som taler fordelaktig for Twitters integritet som sosialt media. Det at man kun har mulighet for slike korte meldinger fører til at brukere er nødt til å tenke mer over hva man publiserer. Man må med andre ord vekte sine ord på en annen måte enn hvis man hadde hatt ubegrenset med plass til rådighet.

Hvordan bruke Twitter ?

Eksempel på en personlig Tweet




Personlig

Twitters kan brukes til så mangt for privatpersonen. Mange bruker Twtter til kun å følge med på enkeltpersoner, og da gjerne kjendiser, men man kan bruke det til så mye mer. Noe av det Twtter er best på er som søk på informasjon, eller "research". Verktøyet har en slik struktur at det som mange tweeter om vil være noe det er lett å finne og ofte så vil det mange syns er gode kilder osv havne høyt oppe på lister og man får på denne måte en kvalitetssjekk allerede før man har lest stoffet. I tillegg til "research" kan man bygge nettverk og interessenettverk, men også bruke det som personlig reklame for egne interesser eller egen person. Noe som er veldig vanlig er å bruke Twtter til å publisere linker til nye personlige blogginnlegg eller andre ting man har publisert på nett.

Buisness

Twitter har en rekke bruksområder for den moderne bedrift og er i dag et must å være tilstede på for mange. På internett vil alt man skriver være tilgjengelig for alt og alle. På Twitter er det i tillegg en del konvensjoner man må følge og en bedrift må tenke nøye over sin strategi for bruk av akkurat dette verktøyet.

Man bør dele ting og være aktiv. Ting man kan dele er bilder, informasjon om selskapet og vær gjerne først her med å publisere nyheter og nye prosjekter. Dette kan man gjøre ved å gi litt info i tweeten og ved å linke til bedriftens hjemmeside eller lignende. Man bør lytte til sine følgere og spør de gjerne om hva de syns om bedriften og dens prosjekter. Dette kan føre til verdifulle tilbakemeldinger, men kanskje enda viktigere så gir det følgerne et inntrykk av at de blir hørt. Andre ting man kan gjøre er å tweete konkurranser, helt spesielle tilbud, avslag og tidsbegrensede kampanjer. Man må dog være forsiktig med å bruke Twtter til for mye direkte reklame da dette kan gjøre at man mister integritet på nettverket.

Kilder/mer informasjon om Twtter:
http://business.twitter.com/basics/what-is-twitter (hentet 22.03.2011)
http://www.suite101.com/content/using-twitter-for-personal-use-a141674 (hentet 22.03.2011)
http://en.wikipedia.org/wiki/Twitter (hentet 22.03.2011)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar