torsdag 24. mars 2011

Gjennomføring - #SoMeWebinar

Denne bloggposten handler om hvordan Webinaret gikk.

SoMe webinaret ble holdt den 18.03.2011 klokken :10.00 og varte litt over 2 timer og 40 minutter. Avsatt tid var 2 timer, men det ble bruk litt mer tid. Samarbeidsverktøyet Adobe Connect ble brukt til å holde webinaret.

For å komme seg inn på webinaret så fikk man tilsendt en link på e-post. Dette var for å holde en viss styring på hvem som skulle ha tilgang til webinaret. På webinaret var det 7 eksterne foredragsholdere fra forskjellige områder og bedrifter og ca 35 studenter fra HiST, mens totalt var det 60 deltakere. Noen kom bare pga. interesse og nysgjerrighet.

De fleste av foredragsholderne var allerede på plass for å utføre teknisk testing av lyd og bilde for å se om alt var klart til webinaret. Da webinaret startet var foredragsholderne tilstede og de hadde alt klart. Lyden var på et passende nivå, de kunne kjøre med webkamera i tillegg til at lyden var stabil. Deler av publikum og foredragsholdere var logget på Adobe Connect før webinaret startet og resten kom når det skulle starte. Underveis var det noen få problemer med at lyden falt ut, men problemene ble rask løst.

Svend Andreas Horgen var verten for webinaret. Han viste timeplanen på skjermen sånn at alle fikk vite hvem neste foredragsholder var, tidspunktene ble ikke helt rett på grunn av noen tekniske problemer, men planen ble fulgt kronologisk. Noen av foredragsholderne hadde problemer med lyden selv om den funket fint under testingen, så man brukte litt lengre tid enn man skulle. Det viste seg at ved bruk av webkamera samtidig med snakking via Adobe Connect kunne føre til dårligere kvalitet og stemmen kunne bli ustabil. Derfor valgte foredragsholderne å ikke bruke webkamera, men bare dele skjermen og snakke via Adobe Connect. Nesten alle foredragsholderne hadde en presentasjon å komme med. Denne ble vist ved hjelp av "delt skjerm"-funksjonen i Adobe Connect, og fungerte ypperlig.

Alle foredragsholderne hadde mye å tilby og de snakket om forskjellige temaer som er relevante for faget og for sosiale medier. De kom med sine erfaringer og delte sin kunnskap, noe som var til nytte for alle deltakerne, og for de andre foredragsholderne. Det gikk mest på bruken av Facebook og Twitter og litt om blogging, og det å styre en blogg med Facebook og Twitter. Studentene kom med gode spørsmål til foredragsholderne og iblant stilte de hverandre spørsmål eller kom med andre synspunkter til stilte spørsmål.

Det å se hvordan foredragsholderne bruker sosiale media innenfor bedriftene var veldig lærerikt og man fikk et innblikk i hvordan bedrifter bruker sosiale medier som hjelpemidel, og hvordan det hjelper dem med å komme ut til målgruppen og være mer målrettet. Vi fikk mer kunnskap om hvordan man kan gjøre det bedre i sosiale medier i bedriften og det å få større utbytte av å være på Facebook, Twitter og ha en blogg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar